czwartek, 25 czerwca 2009

Zielona galaretka z kalafiora

Kalafior - jadalna część młodych pędów kwiatowych z kwiatostanem silnie zbitym i tworzącym tzw. różę.
Kalafior, zwłaszcza młody, jest jarzyną wykwitną, smaczną, nisko kaloryczną, zawierającą witaminę C, prowitaminę A i witaminy z grupy B oraz żelazo i wapń.
To krótki opis książkowy.
Kalafior w mojej kuchni jest obecny cały rok, zimą oczywiście z mrożonek.
Mam kilka stałych sposobów przyrządzania tego kwiatka.
Są to sałatki, czasem zupa,
zapiekanka.
Najczęściej jest to po prostu ugotowany kalafior podawany na ciepło z masełkiem i tartą bułką, na zimno z majonezem.

Dzisiaj zrobiłam nową wersję - w galaretce.
Jest to wersja z samym kalafiorem, ale wydaje mi się, że pół na pół z brokułami będzie ciekawsza w smaku.
Już nie mówiąc o lepszej kolorystyce.

Składniki:

- mały kalafior
- natka pietruszki, koperek (ilość według uznania)
- wywar warzywny (może być z kostki)
- żelatyna
- przyprawy: sól, cukier, pieprz ziołowy, curry lub biały pieprz, czosnek.

Kalafiora umyć i gotować 20 - 25 minut w wodzie z dodatkiem cukru.
Nie rozgotować.
Odlać wodę, kalafiora rozdrobnić widelcem.
W wywarze przygotować żelatynę według przepisu na opakowaniu - ilość w zależności od wielkości kalafiora.
Koperek umyć, osuszyć i posiekać.
Foremkę keksową wyłożyć folią aluminiową.
Wlać do foremki trochę wywaru - na grubość ok. 2 cm, dodać koperek.



Wstawić do lodówki do zastygnięcia.
Natkę pietruszki umyć, osuszyć, posiekać, dodać do kalafiora.
Wymieszać z żelatyną, przyprawić do smaku.
Do foremki wlać masę kalafiorową i wstawić do lodówki na co najmniej 2 godziny.
Wyłożyć na podłużny półmisek przewracając foremkę do góry dnem - zdjąć folię, ciągnąc delikatnie w jednym kierunku.


Jeśli lubimy dodatek zimnego sosu do tego rodzaju galaretek, to wybór rodzaju sosu zależy od naszych upodobań smakowych.
Według mnie pasowałby tu sos chrzanowy, majonezowy, słodki chili.
A może jeszcze inny.

3 komentarze:

  1. No proszę, nie wpadłabym na taki pomysł :) Super :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaka pomysłowa galaretka! Lubie galarety, ale z warzyw nie jeszcze robiłam. Zachęcona Twoim przykładem, spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja uwielbiam galaretki na równi z zupami i sałatkami.Robię je właściwie ciągle.
    Ten konkretnie pomysł galaretki z kalafiora wpadł mi w oko w jednej z gazetek telewizyjnych.
    Ale mam wiele przepisów na galaretki warzywne - można tworzyć niezliczone kombinacje.
    A podobno galaretki wzmacniają nasze kości.

    OdpowiedzUsuń