niedziela, 23 sierpnia 2009

Mus jabłkowy na zimę

To żelazny punkt w mojej spiżarni obok przetworów z porzeczek i pomidorów.
Ten mus jest bardzo łatwy do zrobienia - jedynym minusem jest obieranie jabłe
k, co przy dużych ilościach staje się nudne i męczące. Za to nie trzeba spędzać wielu godzin przy gorącym piecu smażąc i mieszając (jak przy dżemach i konfiturach).
A w zimie świetnie nadaje się do szarlotki, do naleśników, do deseru makowo - bakaliowego na Wigilię, jako dodatek
do deserów itp
Jest również ciekawym akcentem w innych potrawach np. dodany do sosu mięsnego.
Ja robię ostatnio deser makowo - bakaliowy na Wigilię i właśnie dodaję trochę tego musu - jako kwaskowaty akcent przy tych wszystkich trochę ciężkich słodkościach.

Składniki:

-
1kg obranych jabłek
- 15 dkg cukru

Jabłka umyć, obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne, pokroić na połówki lub ćwiartki.
Włożyć do garnka, podlać 1/2 szklanki gorącej wody i rozgotować.
Można przetrzeć przez sitko, jeśli chcemy uzyskać idealnie gładką konsys
tencję. Ja tylko rozgniatam w garnku tak jak ugotowane ziemniaki.
Dodać cukier i zagotować.
Gorący wkładać do słoiczków , zamieszać widelcem, żeby usunąć pęcherzyki powietrza .
Jak widać na zdjęciach nie zrobiłam tego starannie i bąble wepchnęły się do słoiczków.
Pasteryzować 1/2 godziny w temp. ok 90 C.











6 komentarzy:

  1. Ladniutki masz nowy naglowek :)) a mus jabkoly uwielbia moja corcia z plackami ziemniaczanymi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. my z mama tez zrobilysmy kilka sloiczkow mudu jabłkowego, ja go wyjadam zimą prosto ze słoiczka :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Gosi@ - dzięki za pochwałę, choć nie moja to zasługa.
    Okładkę do tego zeszytu uszyła i ozdobiła haftem krzyżykowym moja koleżanka sieciowa - dziewczyna super zdolna robótkowo.
    I taką niespodziankę mi sprezentowała.

    Viridianko - ja z kolei najbardziej lubię smarować takim musem herbatniki lub biszkopty.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pelu, taki mus na zimę jest pyszny! Gotowy materiał na szarlotki, naleśniki i inne jabłkowe przysmaki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. oj tak, mus jabłkowy to podstawa w każdej spiżarni! Ja osobiście uwielbiam go do naleśników ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. ja tez uwielbiam mus jablkowy. Moj maz ostatnio przyniosl mi z roboty chyba z 5 kg jablek, takich opadowek ktore juz na ziemi sie walaly - do musu jak znalazl :D nie musialam kupowac ;) co prawda obieranie meczace ale warte efektow :D

    ja dodaje jeszcze cynamonu i gozdziki , a czsem tylko cynamon :D (takie moje zboczenie - milosc do cynamonu )

    OdpowiedzUsuń