wtorek, 16 lutego 2010

Wszystko czerwone, czyli sałatka z czerwonej kapusty

Nazwałam tak w/w sałatkę (jako fanka Chmielewskiej), bo prawie wszystkie główne składniki są czerwone (albo z wyglądu, albo z nazwy).
Co prawda czerwona kapusta jest fioletowa, czerwona cebula jest różowa, a czerwone jabłko ma tylko czerwoną skórkę.
Nie to jest jednak najważniejsze w tej sałatce.
Najważniejsza jest rzeczona czerwona kapusta.
Uwielbiam różne kapusty, pod różną postacią, ale cokolwiek z czerwonej zrobiłam pierwszy raz w życiu.

Co brzmi dość złowieszczo, biorąc pod uwagę mój staż kulinarny.
A wszystko tkwi w rodzinnych korzeniach.
U nas w domu nie jadło się tej odmiany kapusty, chociaż kapuściano bywało stale.
W pierwszych latach naszego małżeństwa chodziliśmy co jakiś czas na proszone niedzielne rodzinne obiady.
I za każdym razem na takim obiedzie była jedna, jedyna surówka?/jarzynka? ... z czerwonej kapusty.
Znienawidziłam ją na długie lata, bo jak dla mnie była to jakaś ohydna, mdła, rozgotowana ciapa.
Pewnie innym smakowała, a najbardziej mojemu M. (nie miał wyjścia, bo był przyzwyczajony), ale dla mnie był to koszmar jedzeniowy.
W końcu mój żołądek odmówił współpracy i nie dawał się namówić na konsumpcję, chociaż później różne osoby proponowały mi inne wersje do spróbowania.

Teraz jednak postanowiłam sama zrobić coś z tej kapusty.
To przepis z mojego Barowego zaproszenia 2


Sałatka z czerwonej kapusty
Składniki:
- 1/2 główki czerwonej kapusty

- 2 marchewki
- 2 jabłka

- 1 czerwona cebula
- 10 dkg żółtego sera typu cheddar
- 1 łyżka soku z cytryny

Sos:
- 3 łyżki majonezu
- 3 łyżki jogurtu naturalnego
- 1 ząbek czosnku
- przyprawy: sól, mielony czarny pieprz, mielona papryka, chili, pieprz cayenne


Z kapusty usunąć głąb, drobno posiekać (u mnie to szatkowanie na malutkiej szatkownicy).
Marchewkę obrać i zetrzeć na grubej tarce.
Z jabłek usunąć gniazda nasienne, pokroić w paski (razem ze skórką).
W osobnej miseczce wymieszać je z sokiem z cytryny.
Cebulę obrać, drobno posiekać.
Żółty ser zetrzeć na tarce.

W dużej misce wymieszać wszystkie składniki.

Sos: wymieszać majonez z jogurtem, dodać zmiażdżony czosnek oraz wszystkie przyprawy.
Przygotowany sos wymieszać z warzywami i wstawić do lodówki na godzinę.

Moje uwagi:
- zrobiłam z 1/4 główki kapusty (była dość duża)
- kapusta już w sałatce była jak dla mnie zbyt twarda, czyli należałoby ją sparzyć lub posolić przed dodaniem innych składników
- dałam więcej jogurtu




3 komentarze:

  1. Smakowita ta sałatka! Tez mam zamiar ją zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak, taka salatka z czerwonej kapusty jest przesmaczna... Mam podobny przepis, chyba musze go odkurzyc:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Szukałam przepisu na sałatkę z czerwonej kapusty i wpadłam na Twój. Kapustę uprzednio sparzyłam - jest łagodniejsza i bardziej miękka. Najlepiej przygotować ją na ok. 2h przed podaniem. Dziękuję i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń