czwartek, 1 lipca 2010

Na afrykańską nutę

Nie pasjonuję się piłką nożną (nudzi mnie), nie oglądam Mundialu, coś tam mi wpadnie w ucho przy okazji serwisów informacyjnych.
Natomiast pomysł kulinarnej akcji  Mundial  w RPA, czyli posmakuj Afryki  przy okazji tej imprezy sportowej bardzo mi się spodobał.
Afryka to dla mnie kontynent, którego zupełnie nie znam.
Zachwyca mnie przyroda, oglądana tylko na zdjęciach i filmach.
Jednak dotychczas zupełnie nie interesowała mnie kuchnia - co tam się obecnie jada, jakie są specjalności poszczególnych regionów.
Chyba moja wiedza zatrzymała się na "W pustyni i w puszczy".
A teraz jest okazja, żeby poszukać, poczytać, a przede wszystkim spróbować coś upichcić w naszych polskich warunkach.
Jedno, co jest aktualnie bardzo sprzyjające temu, to pogoda.
Okropne upały pomagają nam wczuć się w tamten klimat, chociaż z porami roku w Afryce nie jest tak prosto.
Mistrzostwa trwają już jakiś czas, a dopiero teraz wchodzę do akcji (nomen omen).

Zaczynam oczywiście od zup, tym bardziej, że dzisiaj również rozpoczął się II Letni Festiwal Zupy.
Wybrałam łatwiutką do zrobienia wersję pomidorówki (moja ulubiona zupa).
Przepis pochodzi z tej strony: http://afryka.org/?showNewsPlus=4396

Afrykańska zupa z orzeszkami ziemnymi 

Jest to afrykańska wersja pomidorówki – dla tych, którzy nie boją się eksperymentować z nowymi smakami.
Składniki: (na 4 porcje)
- 1 łyżka oleju
- 2 posiekane ząbki czosnku
- mała puszeczka koncentratu pomidorowego  ( w oryginale - w paście)
- 4 łyżki kremowego masła z orzeszków ziemnych (peanut butter)
- 1/2 łyżeczki ostrej papryki
- 4 filiżanki bulionu z kury (może być z kostki)

W głębokiej patelni zagrzać olej i usmażyć czosnek, na złoty kolor (ok. 1 minuty). Uwaga -  czosnek bardzo łatwo może się spalić. 
Następnie dodać pastę pomidorową , masło orzechowe,


paprykę  i 1/2 kubka bulionu. 
Rozprowadzić składniki, dodać resztę bulionu. 


Gotować przez ok. 10 minut (mieszając). 
Podawać gorącą, w niewielkich miseczkach.


Niestety, w przepisie nie ma wzmianki, czy zupę jada się samą, czy z dodatkami.
Nie mamy możliwość sprawdzić na miejscu, więc dodałam troszkę makaronu świderki.
A sama zupa jest rzeczywiście oryginalną i ciekawą wersją pomidorówki - z orzechowym smakiem i zapachem.

8 komentarzy:

  1. Z Mundialu to ja słysze tylko 'wuwuzelę' czy jakoś tak :D
    Zupę natomiast jako maniak masła orzechowego wypróbuję na pewno, tylko w chłodniejszym okresie roku. Teraz nadmierne rozgrzanie to efekt raczej mało pożądany...;)

    OdpowiedzUsuń
  2. niezwykłe połączenie smaków. szczególnie to masło orzechowe..uwielbiam je. a pomidorowa to moja ulubiona zupa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się podoba ta zupa ! Moje dzieciaki uwielbiają masło orzechowe, muszę im taką zrobić !
    Ja mam w domu dwóch kibiców, więc z Mundialem jestem na bieżąco :)

    OdpowiedzUsuń
  4. I ja się zachęciłam! mam masło orzechowe, hmm...
    I do tego może ryż?

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa i smaczna ta zupa. A gdyby dać trochę mniej wody to wyszedłby pyszny sos do kurczaka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawa zupka, na pewno wyprobuje, ale jak sie troszeczke ochlodzi na dworze ;) Tez mam w planach zupke na akcje, postaram sie napisac jutro lub pojutrze. Zupka przypomina mi troche mafe z Senegalu, o ktorym niedawno pisalam:
    http://belgiaodkuchni.blogspot.com/2010/06/mafe-z-senegalu-na-pierwszy-dzien.html

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam pomidory w każdej postaci, wiec zaczęłam od zupki pomidorowej.

    Arven - mimo, że jest to gorąca zupka, jednocześnie jest lekka w smaku (przynajmniej dla mnie).
    I nawet w taki upał aż tak bardzo nie dogrzewa organizmu.

    Mamamarzynia - też myślałam o ryżu, ale po prostu makaron ugotował się szybciej.

    Dobromiła - pomysł na zagęszczenie zupki do konsystencji sosu jest świetny.
    Przy okazji trzeba będzie sprawdzić.

    Miss_coco - nie robiłam jeszcze mafe (ale się też przymierzam), ale sądząc z opisu i zdjęcia to pewnie chodzi Ci o smak.
    Bo w mafe są jeszcze różne składniki w kawałkach, a ta pomidorówka to zupa-płyn.

    OdpowiedzUsuń