poniedziałek, 20 września 2010

Czachobili z wołowiny

Lubię robić potrawy o ciekawych, niezrozumiałych dla nas  nazwach, więc teraz specjalnie wybrałam z kuchni gruzińskiej ten przepis.
Potrawa jest mało skomplikowana i mało egzotyczna - ot, po prostu nasz gulasz lub bardzo gęsta zupa.
Podobno bez adżiki nie ma dobrego czachobili, ale ja adżiki nie posiadam.
Co więcej, w przepisie nie ma o niej ani słowa.
A ja dopiero wgryzam się w te kuchnie i o istnieniu adżiki właśnie się dowiedziałam. Chętnie zrobiłabym w wolnej chwili domową wersję, ale tej wolnej chwili nie ma.
Podaję składniki według książeczki "Kuchnia gruzińska". G.Strumiłło-Miłosz wyd, 1981 r.
Często robię potrawy zmniejszając ilość składników, a tym razem zrobiłam z potrójnej porcji (jako jedno z dań na rodzinny obiad).
Nic więc dziwnego, że podany czas przygotowania - 30 minut wydłużył mi się bardzo bardzo... bo obierałam,  obierałam, kroiłam, kroiłam....

Składniki:
- 50 dkg wołowiny
- 50 dkg pomidorów
- 3 cebule
- 2 łyżki oliwy
- 1 łyżeczka papryki w proszku
- 1 łyżeczka kminku (pominęłam, bo nie lubimy)
- 2 ząbki czosnku
- 1 łyżka mąki
- po kilka gałązek zielonej pietruszki, kolendry, bazylii lub cząbru
- sól, pieprz

Mięso umyć, osuszyć, pokroić na małe kawałki.
Oprószyć mąką i obrumienić w rondku na dobrze rozgrzanej oliwie.
Dodać pokrojoną w plasterki cebulę, smażyć parę minut.
Pomidory sparzyć wrzątkiem, przelać zimną wodą i obrać ze skórki.
Pokroić w plastry i dodać do mięsa.
Tak naprawdę to nie ma znaczenia w jakie formy pokroimy cebulę i pomidory - wszystko i tak się rozgotuje na jedną masę.

Dodać czosnek roztarty z solą, pozostałe przyprawy i dusić pod przykryciem, aż mięso będzie miękkie - czyli ok. 1,5 do 2 godzin.
Przed podaniem posypać drobno posiekaną zieleniną.
Podane ilości przypraw wydatnie zwiększyłam, bo jak dla mnie było ich za mało.
Pewnie z powodu braku adżiki...

3 komentarze:

  1. Twardo przymierzam sie do zrobienia adziki na zime, czy bylabys zainteresowana porcyjka? Jesli tak - odezwij sie na priva na cin cin.
    qd

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo smakowita ta egzotyczna potrawa !Zapisuję przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ciekawa jestem tego dania. zapowiada się na prawdę smacznie :)

    OdpowiedzUsuń