poniedziałek, 6 września 2010

Kuchnie Kaukazu - zaproszenie do akcji


Mam przyjemność zaprosić Was do kolejnej akcji - tym razem nieplanowanej i dla mnie samej  niespodziewanej.
Tak się złożyło, że jakiś czas temu nagle "trafiła" mi się nadprogramowo do poprowadzenia ta akcja na forum Cincin.
Chętnie ją przygarnęłam, bo sama od dawna zabierałam się do wypróbowania przepisów z kuchni gruzińskiej.
Książeczka pod tym tytułem stoi na mojej półce w kuchni już ponad 20 lat i nie mogła doczekać się swojej kolejki. Dotychczas byłam na etapie przeczytanego wstępu o kuchni gruzińskiej.
O innych kuchniach tego regionu nie wiem zupełnie nic.
Kaukaz to region ogólnie mało nam znany pod względem kulinarnym.
Na pytanie, z czym się nam kojarzy kuchnia Kaukazu chyba większość zapytanych osób skojarzyłaby tylko gruziński szaszłyk.Traktując tę naszą akcję jako namiastkę letnich podróży mam świetną okazję do poszukania informacji, wzbogacenia swojej wiedzy kulinarnej.
Czytam  na forach i blogach o indywidualnych wyprawach zwykłych (niezwykłych jednak)  ludzi, a ja mogę sobie pozwolić tylko na takie wirtualne podróże.
Myślę, że chyba większość z nas nie stać na dalekie wyprawy, nawet przy najniżej skalkulowanych kosztach.
Mam nadzieję na udział w niej blogerów, którzy byli na Kaukazie, a także osoby pochodzące z tamtych regionów.

O jakie konkretnie kuchnie chodzi?
Wydane przed laty polskie encyklopedie, mapy i atlasy nie na wiele się  tutaj przydadzą.
Góry oczywiście stoją tak jak stały w tym samym miejscu, ale polityczne zawirowania zmieniły podziały geograficzne i nazewnictwo.
W domowej biblioteczce mam właśnie takie już zdezaktualizowane pozycje, gdzie dominuje terminologia słusznie minionego okresu - z republikami Związku Radzieckiego na czele.
Nie ukrywam więc, że zajrzałam do bezpłatnych informatorów w sieci.

Oto znalezione informacje:
Kaukaz Północny:
Dagestan, Karaczajo-Czerkiesja, Kabardyno_Bałkaria, Kałmucja, Osetia, Inguszetia Północna, Czeczenia.
Kauaz Południowy:
Gruzja, Abchazja, Osetia Południowa, Wąwóz Pankisi, Dżawachetia, Azerbejdżan, Górski Karabach, Armenia,

Przygotowując się do akcji spodziewałam się, że nie będzie łatwo.
I rzeczywiście - w języku polskim najwięcej informacji znajdziemy o kuchni gruzińskiej. O kuchni Armenii, Azerbejdżanu, Czeczeni znalazłam niewiele.
A niestety, ja  biegle dysponuję tylko jezykiem polskim, trochę rosyjskim, więc szersze poszukiwania i tak mnie osobiście się nie przydadzą.

Od czasu prowadzenia bloga bardzo polubiłam te nasze kulinarne akcje i  jak tylko mogę biorę w nich udział.
Wtedy też korzystam z mojej własnej kuchennej biblioteczki, ale to jednak jest inaczej, a wspólne kucharzenie jest równie przyjemne co indywidualne.
Bez jakiejś konkretnej akcji niektóre książeczki i przepisy czekałyby chyba w nieskończoność na pierwsze wykorzystanie.
Już kilkakrotnie o tym pisałam, więc nie będę się powtarzać.

Zebrałam garść adresów w sieci, które mogą się przydać w poszukiwaniach i dokształcaniu.


Przydatne linki:

- Kaukaz.pl: http://www.kaukaz.pl/index.php
- Georgia: http://www.nukri.org/index.php?module=pnForum -
- Georgian Cuisine: http://ggdavid.tripod.com/georgia/cuisine/index.htm
- Kuchnia gruzińska: http://www.geocuisine.org/
- Gotujmy.pl:  http://www.gotujmy.pl/przepisy,kuchnia-gruzinska,i621/
- Makłowicz w podróży :
http://www.tvp.pl/styl-zycia/kuchnia/maklo...dnie-50/1090312
http://www.tvp.pl/styl-zycia/kuchnia/maklo...lnoc-49/1072077
http://www.tvp.pl/styl-zycia/kuchnia/maklo...ania-48/1053197
http://www.tvp.pl/styl-zycia/kuchnia/maklo...ywan-47/1039644

oraz strony internetowe, których adresy znajdziemy we wpisach na blogu "Kuchnia Ireny i Andrzeja" - polecam lekturę!
W ubiegłorocznej akcji Ireny i Andrzeja "Z widelcem po Europie" znalazła się Gruzja, Armenia i Azerbejdżan. To doskonałe źródło przepisów, już sprawdzonych w praktyce.

Zasady zabawy są takie jak zwykle.
Akcja będzie ogłoszona na Durszlaku, więc nie musicie przysyłać do mnie linków, jeśli tam je dodacie.
Przyłącz się do tej akcji!
Dla osób ” niedurszlakowych " adres: pela.1@gazeta.pl
W mailu proszę podać:
- adres bloga i nick autora (czasami są one różne na blogu i w poczcie)
- nazwę potrawy i link do przepisu z końcówką ...html
Proszę o przesłanie jednej zbiorczej wiadomości ze wszystkimi swoimi propozycjami  zamieszczonymi w czasie akcji na blogu.

Jak zawsze uznaję udział w akcji, jeśli w poście znajdzie się baner akcji lub aktywny link do tego zaproszenia.
Nie wstawiamy również wpisów archiwalnych.

Zapraszam
Kod do banera do pobrania na bloga:


Do banera akcji został wykorzystany obraz Archipa Kuindżi (1841-1910) pt. "Elbrus".

10 komentarzy:

  1. wielkie wyzwanie- będę musiała troszkę poczytać na ten temat. ale pomysł świetny;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa akcja. Ja tymczasem chciałabym Cie zaprosić do zabawy na lubienie, zasady są proste:
    napisz kto przyznał Ci tę nagrodę,
    wymień 10 rzeczy, które lubisz,
    przyznaj tę nagrodę 10 innych blogerom i poinformuj ich komentarzem
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, bardzo ciekawe. Na pewno poczytamy o kuchni gruzińskiej i może przyłączymy sie do akcji, bo brzmi naprawdę interesująco. Podziwiam za wybór tematu!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa akcja. Ja mam w swoich zbiorach Kuchnię kazachską, muszą sprawdzić, czy pasuje do tego rejonu. A jak nie, to poszukam czegoś i zrobię, chocby z ciekawości :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zachęcam Was do wzięcia udziału w akcji - wstawię w kolejnym poście jeszcze trochę informacji...

    Pat - dziękuję za zaproszenie, ale już wzięłam udział w tej zabawie (dwa posty wcześniej pisałam o tym)

    Grażynko - Kazachstan tym razem nie...

    OdpowiedzUsuń
  6. Pelu, poszperałam, w wolnej chwili pooglądam Makłowicza, może coś fajnego upichcę;)

    OdpowiedzUsuń
  7. i tym sposobem znów uzależniłam się od oglądania Makłowicza;)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja się właśnie przyłączyłam wielką radością:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Widziałam:) Cieszę się, że dołączyłaś.

    OdpowiedzUsuń