sobota, 17 grudnia 2011

Sałatka z mandarynkami, oliwkami i serem feta

Przyzwyczajenie jest druga naturą, jak mówi przysłowie.
A u mnie jest ono dość silne i z oporami przyjmuje nowe... -  nowe smaki, poznawane w mocno dorosłej dorosłości.
Zdarza się również, że nie przyjmuje ich wcale.
Tak jest właśnie z oliwkami - nie lubię, ale co jakiś czas sprawdzam, czy może się coś zmieniło pod tym względem.
Tym razem dałam się namówić do kolejnego sprawdzenia "czy już lubię" przez Pannę Malwinnę, w ramach kolejnego współsałatkowania. Chociaż w pierwszym momencie zarzekałam się, że opuszczam ten składnik, albo zastąpię czymś innym. Jak już mam oliwki w potrawie, to pracowicie je wydłubuję i oddaję oliwkożercom.
Nasi rodzinni oliwkożercy są rodzaju męskiego (jak jeden mąż).
Począwszy od  pradziadka, a skończywszy na dwuletnim prawnuczku - wszyscy panowie w rodzinie uwielbiają oliwki.
A damska część rodziny?  - jakoś nie za bardzo...


Oto przepis podrzucony przez Malwinnę:

SAŁATKA Z MANDARYNKAMI, OLIWKAMI I SEREM FETA
Składniki (na 2 porcje):
  • 2 garści ulubionej sałaty lub miksu sałat
  • 60 g sera feta
  • 80 g mandarynek z puszki, odsączonych z zalewy
  • 12 czarnych oliwek
  • pół małej czerwonej cebulki
  • dressing: 2 łyżki octu balsamicznego, łyżka oliwy, pół łyżeczki cukru pudru, pół łyżeczki musztardy z całymi ziarnami gorczycy, sól, świeżo zmielony pieprz
Sałatę dokładnie myjemy, osuszamy, układamy w misce. Dodajemy mandarynki, czarne oliwki bez pestek. (ja pokroiłam w plasterki). Cebulkę obieramy, kroimy w drobną kostkę. Fetę kroimy w kostkę.


Przygotowujemy dressing- małą łyżeczką ucieramy oliwę z octem balsamicznym, dodajemy cukier puder i musztardę i dalej ucieramy, aż do otrzymania gładkiej emulsji. Doprawiamy solą i pieprzem. 
Do sałatki dodajemy cebulkę i ser feta, całość zalewamy sosem.


Dressing może być dla niektórych osób zbyt kwaśny (mnie to odpowiada).
Natomiast już nie dodawałbym soli, chociaż bardzo dużo solę, ponieważ sam ser feta jest dość słony.

Sałatkę dodaję do naszej akcji barowej, a współsałatkującym serdecznie dziękuję za kolejne spotkanie.


W tych naszych wirtualnych kucharzeniach najciekawsze jest to wspólne, a jednak u każdego inne spojrzenia na ten sam przepis lub hasło przewodnie.
I zawsze, robiąc coś w swojej kuchni, myślę o tym, jakie będą Wasze wersje... jakie wprowadzicie zmiany, zamienniki... i o tym także, że nasze myśli skupiają się właśnie na wspólnym przyjemnym działaniu...
Pozdrawiam naszą grupkę, nazywaną na razie roboczo "Wspólne gotowanie".

IV Bar Sałatkowy- wigilijnie i świątecznie

9 komentarzy:

  1. A ja oliwki omijałam szerokim łukiem długo. Aż do kryzysu (studencka lodówka a w niej tylko oliwki właśnie). Pierwsze spotkanie było tragiczne, potem się zakochałam (w zielonych) a teraz na zielone patrzeć nie mogę i namiętnie pałaszuję czarne;-)
    miło mi kochana , że przygotowałaś z nami tę sałateczkę;)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja mam tak z mandarynkami, jakoś za nimi nie przepadam, ale wiem, że sałatkę przygotuję, mimo mandarynek:)

    OdpowiedzUsuń
  3. I jak wypadło to podejście do oliwek? Może w końcu udało się przekonać, żeby ich chociaż nie wydłubywać? ;) Ja oliwki uwielbiam zarówno zielone jak i czarne i zawsze mam przynajmniej po słoiczku w domu, ale nie lubię np. orzechów włoskich i gdyby te się w sałatce znalazły (a swoją drogą to chyba by pasowały, co?) to bym na pewno pominęła :)
    Dzięki za spotkanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. a ja z kolei oliwki uwielbiam, ale tylko te zielone :) czarnych długo nie mogłam przełknąć... aż do dzisiaj :) cieszę się, że wreszcie jest jakaś potrawa, w której mi smakują.
    dziękuję za wspólne pichcenie!

    OdpowiedzUsuń
  5. A właśnie... dzięki za przypomnienie. Zapomniałam napisać - okazało się, że jeszcze nie lubię, więc wydłubałam z talerzyka i przerzuciłam do oliwkożercy. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za wspólne gotowanie
    ,6 +ładnie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za wspólne gotowanie, do następnego razu:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za wspólne sałatkowanie :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń