piątek, 30 marca 2012

Sałatka śledziowa jak tort

Taki tytuł przepisu znalazłam w książeczce wydanej w 2007 roku "Śledzie na 100 sposobów" w opracowaniu T.Nowak. A cóż to za wersja sałatkowa kryje się pod hasłem "tort" ? - to sałatka znana dziś jako warstwowa. Przepisy na takie sałatki można znaleźć również we wcześniej wydanych książkach i gazetkach, właśnie jako "tortowe".
Ta śledziowa wersja powinna się dobrze schłodzić w lodówce, więc spokojnie można ją zrobić wieczorem i na śniadanie jak znalazł - wystarczy wyjąć z lodówki.


Sałatka śledziowa warstwowa

Mój zestaw w kolejności układania w salaterce:
- 2 płaty śledziowe
- biała część pora
- ugotowany seler
- ugotowana marchewka
- kiszony ogórek obrany ze skórki
- posiekane jajko (ugotowane na twardo)
- szczypior z dymki
- 2 łyżki majonezu
- 2 łyżeczki jogurtu naturalnego
- sól, pieprz ziołowy

Kolejność nie jest przypadkowa - nad śledziami  celowo dałam warstwę surowego pora. To zamiast cebuli, która w potrawach jest praktycznie nieodłączną towarzyszką śledzia. A ze strony wizualnej... w sałatkach warstwowych przeplata się kolory składników, właśnie po to, żeby uzyskać efekt warstw. Czyli tak jak w słodkim torcie.


Namoczone i osączone śledzie pokroiłam w wąskie paseczki, a  marchewkę, pora, ogórka i jajko w drobną kostkę. Pora posoliłam i odstawiłam na kilka minut,  Układając każdą warstwą lekko doprawiałam solą i pieprzem ziołowym. Po lekkim dociśnięciu posmarowałam wierzch majonezem wymieszanym z jogurtem. Posypałam szczypiorkiem.


Sałatki śniadaniowe zaproszenie

2 komentarze:

  1. spodobałby się ten przepis mojej mamie. Pokażę jej :)
    pozdrawiam!
    Szana
    www.gastronomygo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. mmm aż ślinka cieknie
    i prosta w wykonaniu a jaka efektowna.

    OdpowiedzUsuń