poniedziałek, 9 kwietnia 2012

Polski sos do wielkanocnych mięs (witaminowy).

Przepis na ten sos pochodzi z książki "W staropolskiej kuchni i przy polskim stole" M. Lemnis i H.Vitry, która należy do moich szczególnie ulubionych lektur kulinarnych. To jest jedna z tych książek, dzięki którym możemy znaleźć się w  czasie minionym. A ja to bardzo lubię... co widać również po stanie mojego egzemplarza. Wydanie z  beznadziejnych czasów klejenia (a nie zszywania) kartek, które rozpadały się czasami już w chwili pierwszego otwarcia książki.
Już kilka potraw zrobiłam według wybranych przepisów i mam nadzieję na kolejne  realizacje. Ten konkretny sos pojawił się u mnie pierwszy raz i na pewno do niego powrócę, bo bardzo nam zasmakował. Szczególnie mojemu M, który był naczelnym krajaczem ręcznym i zrobił to tak perfekcyjnie jak ja nigdy nie potrafię.


"Oto przepis na sos:
3-4 ugotowane na twardo żółtka ucieramy na jednolitą masę ze świeżo wyciśniętym sokiem z 3 cytryn. Masę tę rozprowadzamy 1/4 l gęstej, lekko kwaśnej śmietany. Do sosu dodajemy 2-3 pęczki najdrobniej pokrajanego szczypiorku, czubatą łyżeczkę utartej na miazgę cebuli, nieco drobniutko pokrajanej naci pietruszki oraz 1/2 łyżki świeżo utartego chrzanu. Sos solimy do smaku, nie zapominając o sporej szczypcie cukru pudru. Na zakończenie dodajemy do sosu 3 drobniutko posiekane białka (ugotowane na twardo). Część śmietany, można zastąpić majonezem (1/4 majonezu - 3/4 śmietany).
Sos przygotować na 2-3 godziny przed podaniem, by "dojrzał". Podawać go można do wszelkich zimnych mięsiw, do szynki, jaj na twardo i ryb w galarecie, także i do "sztuki mięsa" - i to nie tylko na Wielkanoc."


Moje zmiany to: mniejsza ilość soku - z trzech cytryn to trochę dużo, a cytryna cytrynie nierówna. A jak na złość właśnie mogłam kupić cytryny-monstre, albo wcale. Dodałam więc sok z jednej ogromniastej, pewnie to ilość taka jak z dwóch cytrynek średniej wielkości. Natomiast dodałam więcej chrzanu i cukru pudru.
I wybrałam wersję z majonezem (niestety, ta moja słabość!)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz