niedziela, 22 kwietnia 2012

Pulpeciki pieczarkowe w sosie ziołowym


To mój własny sposób, chyba go nigdzie wcześniej nie znalazłam w przepisach, a od czasu do czasu tak przyrządzam pulpeciki - z grzybami (suszonymi leśnymi lub pieczarkami).  Nie chcę używać określenia "przepis autorski", bo jest to bardzo kontrowersyjna sprawa. Kilka razy natknęłam się na dyskusję o tym i należę do zwolenników opinii, że prawdziwy przepis autorski to rzadkość. Tym bardziej mnie śmieszą takie oznaczenia na kulinarnych blogach nastolatek... cóż, nie komentuję tego.

Używam tego zdrobnienia "pulpeciki", bo rzeczywiście są one lekkie, delikatne i puszyste w smaku. A mój sposób na grzyby w tym przypadku polega na dodaniu ich do masy mięsnej.

Pulpeciki pieczarkowe

Składniki:
- 50 dkg mielonego mięsa wieprzowego
- 8 bardzo dużych pieczarek
- 1 cebula
- 4 łyżki tartej bułki
- olej
- sól, pieprz, zioła prowansalskie, suszona natka pietruszki
- mąka pszenna
- śmietana 18%


Cebulę i obrane pieczarki (ja zawsze obieram ze skórki) pokroiłam w grubą kostkę. Na rozgrzanym oleju krótko obsmażyłam cebulkę , dodałam pieczarki i na małym ogniu poddusiłam 10 minut (dodałam troszkę wody, która i tak odparuje). Pod koniec przyprawiłam solą i pieprzem.



Mięso i ostudzone pieczarki z cebulką przekręciłam przez maszynkę,


dodałam surowe jajko, tartą bułkę oraz sól i pieprz - całość dokładnie wyrobiłam.
Dłońmi lekko zwilżonymi zimną wodą (to bardzo ułatwia), formowałam kulki i wkładałam do garnka z gotującą się wodą (z ziołami i natką). Na małym ogniu gotowałam 20 minut.
Sos zrobiłam z wywaru powstałego w czasie gotowania klopsików - zagęściłam go  tzw. "zaklepką". Ja stosuję ją stale do zup i sosów, zasmażkę o wiele rzadziej. Mąkę rozprowadzam w niewielkiej ilości zimnej wody, dodaję śmietanę, mieszam - dodaję trochę gorącego wywaru, mieszam i wlewam do garnka, zagotowuję sos mieszając prawie cały czas. Ilość mąki jest różna, to zależy jak gęsty sos chce uzyskać.
Ten zrobiłam dość rzadki - 2 łyżki mąki, 3 łyżki śmietany, trochę wody "na oko".

Pulpeciki w tej wersji są dość łagodne w smaku, więc sos zrobiłam też tylko z lekką nutą ziół.


Do tego surówka - też nie mogła być zbyt ostra, ale jednak odróżniająca się w smaku. Najszybsza do zrobienia była 

Surówka z marchewki z chrzanem 

Wystarczy obrać kilka marchewek, zetrzeć na tarce o najdrobniejszych oczkach - ja używam maszynki elektrycznej z wkładką do warzyw, więc są utarte błyskawicznie.

 Sos to:
- 2 łyżki jogurtu greckiego
- 1 łyżeczka chrzanu
- trochę cukru

To moja propozycja do dwóch akcji

Pieczarkowy Tydzień 2012
(klopsiki i pulpety-ZAPROSZENIE

3 komentarze:

  1. Podoba mi sie ten pomysl - na pewno wyprobuje!

    OdpowiedzUsuń
  2. Klopsików z pieczarkami jeszcze nie jadłam, bardzo apetyczny przepis. Dziękuję za dodanie do akcji Pieczarkowy Tydzień 2012. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny pomysł z tym zmieleniem pieczarek :)

    OdpowiedzUsuń